vrijdag 10 augustus 2007

Sankt Moritz 2007

Eindelijk tijd gevonden voor een verslagje!

na een weekje thuis te zijn, eindelijk eventjes tijd voor een verslagje over onze trip naar Samedan (Sankt Moritz) Ik zal proberen het niet te lang te maken :)

Zoals je weet ben ik toch wat ziek naar daar vertrokken, en ik heb het daarom de eerste dagen rustigaan gedaan. Voornamelijk op de camping goed uitgerust, wennen aan de hoogte, een boekje lezen, genieten,...

Na een paar dagen ben ik dan rustig beginnen trainen. Het ging wel, maar ik voelde toch dat ik wat last had nog van mijn ademhaling enzo. Niet te vlug zwaar beginnen trainen was dus de boodschap. Ondertussen met mijn lieverd ook een paar fietstochtjes gedaan, oa langs een mooi bergpaadje langs de Stazersee naar Sankt Moritz gereden, en langs de Inn (waar we een beetje in het water speelden :)) terug.

Toen ik eindelijk dan wat zwaarder kon beginnen trainen werd ik 's morgens opeens wakker met een heel pijnlijke pols. Ik kon zelfs niet aan mijn rem trekken, zo weinig kracht had ik. Dan maar een redelijk zware bergwandeling (7 uur) gedaan. Heel leuk, veel wind wel, maar prachtige tocht... De dag erop nog wat rustig en dan een heel zware training. De Albulapass (9km lang) en de Julierpass (36km lang) beklommen.. De Albulapass ging heel goed, op de Julierpass voelde ik al na 2km dat ik een heel slechte dag had, waarschijnlijk nog steeds van de ziekte. Weinig motiverend als je nog 34 km moet klimmen, maar ik ben boven geraakt (hoewel de manier waarop zeker niet was om over naar huis te schrijven)

We zijn ook eens samen naar de Morteratsch Gletscher geweest. De eerste keer dat ik die zag was ergens in 1994 ofzo, en de snelheid waarmee die smelt is echt enorm. De laatste keer dat ik er was, was 3 jaar geleden, en sindsdien is hij ook al zeker 30m gesmolten, en ook merkelijk minder dik geworden. Echt jammer dat zoiets mooi uiteindelijk zal verdwijnen.

Een ander uitstapje dat we deden was naar Livigno. Een dorp, vlak over de Italiaanse grens waar je Tax Free kan shoppen. Ook de enige plaats in Europa waar je als je gaat tanken meer liters benzine hebt, dan dat je euro's moet betalen (de benzine daar is nog goedkoper dan de diesel hier)

Tussen de uitstappen door heb ik verder getraind. Af en toe wat zwaarder, maar ook genoeg rustig, kilomters maken. De laatste dag heb ik mijn klimrecord op de Berninapass kunnen verbeteren. Dit is een niet zo steile pas (4% gemiddeld ongeveer, door een aantal vlakke stukken, ook wel een aantal nijdige) Mijn vorige record was 54 minuten, en nu deed ik er juist 51 minuten over. De kaap van de 50 minuten is voor een volgende keer, met betere benen.

Op 1 augstus hebben we dan nog genoten van de nationale feestdag. Een nachtje op hotel om uitgeslapen, en vroeg genoeg te kunnen vertrekken. Een lekker slaatje, met fantastische pizza. Een gezellige markt in het dorp, met vuurwerk erbij 's avonds, en vreugdevuren op de bergtoppen. En ook de jaarlijks terugkerende modelairshow.

De foto's spreken voor zich denk ik. Een fantastische omgeving, fantastisch gezelschap, een fantastische ontspannende reis.

Geen opmerkingen: